Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Nem csak villanyszerelőknek

Alagútfúrás az Alpokban

2004/1-2. lapszám | netadmin |  4466 |

Figylem! Ez a cikk 21 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Az általános gazdaságfejlesztés egyik sarkköve az infrastruktúra, benne is az út- és vasúthálózatra vonatkozó beruházások fokozása. Érdekesség rovatunkban ennek a speciális területnek egy még különösebb vetületével, az alagútfúró berendezések elektro...

Az általános gazdaságfejlesztés egyik sarkköve az infrastruktúra, benne is az út- és vasúthálózatra vonatkozó beruházások fokozása. Érdekesség rovatunkban ennek a speciális területnek egy még különösebb vetületével, az alagútfúró berendezések elektromos betáplálásának mikéntjével foglalkozunk röviden, egy konkrét példa felidézésével.

Az alagútépítések sorában is kiemelkedő eseménynek számít a Svájcban található Szent Gotthard átjáró alatt, több, mint 1500 méteres mélységben készülő alagút kivitelezése. A méretek valóban elképesztők: kétszer egy vágányú, 57 km-es vasúti alagút kiépítésére kerül sor. Jelenleg ez számít a világ leghosszabb vasúti alagútjának. Az alagút a nagy sebességgel közlekedő vasutak európai hálózatának keretében kerül kiépítésre, az előre láthatólag 2014-ben bekövetkező átadás után ugyanis az itt haladó szerelvények sebessége elérheti a 250 km/h-t.

A két egyvágányú alagútcsövet 180 keresztfolyosó köti össze egymással. Az alagút harmadpontjainál egy-egy, a felszínről szerviztárnán, illetve aknán át megközelíthető multifunkcionális állomás épül, amely a vasúti biztosítóberendezéseknek és levegőztető berendezéseknek ad helyet, továbbá vészmegállóhelyet és az egyik alagútcsőből a másik alagútcsőbe való áttérést biztosító vágánykapcsolásokat foglalja magába. A gépi fúrás a gotthardi alagútnál az Alpok északi oldalán kezdődött. Az s-229 alagútfúró berendezés 2008. januárjáig 11,4 kilométernyi sziklát fúr át a keleti részen, egészen Sedrunig. 2003. augusztusában a nyugati részen egy másik fúrógéppel is megkezdték a fúrást.

A korszerű alagútfúró berendezések aligha emlékeztetnek a korábbi építési eljárásoknál alkalmazott berendezésekre. A gotthardi alagútnál alkalmazott gép átmérője 9,58 méter, hossza eléri a 441 métert(!), ma a világ leghosszabb ilyen jellegű berendezésének számít. Ez a hatalmas gép napi negyven métert váj ki az Alpok szikláiból, a pontos kifúrást követően pedig a mobil üzem lehetővé teszi az alagút hajlított acélpajzsokkal, horoggal, acélhálóval, valamint fecskendezett betonnal történő biztosítását, illetve a törmelékanyagok azonnali elszállítását.

Az ismertetett tényekből kiindulva látható, hogy milyen jelentős energiamennyiséget igényel egy ekkora kapacitású alagútfúró berendezés működtetése. Mind a fúrógép betáplálása, mind az alagút biztosítását végző, a gépsorba integrált berendezések az elektromos ellátástól nemcsak nagy megbízhatóságot, hanem jelentős mobilitást is igényelnek.