Villanyszerelők Lapja

Jogi esetek

A sorompókról napjainkban

2011. július 8. | netadmin |  3569 | |

Az alábbi tartalom archív, 8 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A technika fejlődése és a tömeges gépkocsi-gyártás elérte azt a szintet, hogy ma már szinte nem tudjuk hova tenni autóinkat. A gépjárművek elhelyezésére különös gondot kell fordítanunk, mert hozzánk képest nagyok, mozgásukhoz jelentős hely kell, és h...

A technika fejlődése és a tömeges gépkocsi-gyártás elérte azt a szintet, hogy ma már szinte nem tudjuk hova tenni autóinkat. A gépjárművek elhelyezésére különös gondot kell fordítanunk, mert hozzánk képest nagyok, mozgásukhoz jelentős hely kell, és ha ütközés történik közöttük, akkor javításuk drága pénzbe kerül – túl a bosszúságon.

Régóta léteznek már parkolóházak, fizető parkolók, amelyek bejáratát sorompókkal zárják el. Lényegében minden sorompó egy célt szolgál, történetesen azt, hogy a gépjármű áthaladását megakadályozza, ha az veszélyes útszakaszhoz ér, magánterületre hajt be vagy parkolni szeretne. A legtöbb sorompó egy házból és egy karból áll: a ház biztos talapzaton nyugszik, és a karját mozdítja fel, illetve le. Az egyszerűbb belvárosi sorompókat általában fizető parkolókban, magáncégek bejáratánál használják, üzemeltetésük olcsó, működésük megbízható.

De, hogy is működik ez a látszólag oly egyszerű berendezés? A sorompó házában található egy villanymotor, típustól függően 24 V egyenfeszültségű vagy 230 V váltakozó feszültségű motor. A motor tengelyén egy áttételmű van, mely a nyomatékát többszörösére fokozza, és a forgási sebességet lényegesen csökkenti.

Ez az áttételmű általában csigaáttételt és hozzá tartozó fogaskerekeket tartalmaz. A csigakerék önzáró típusú, tehát a sorompókart mozgatva nem lehet mozgásra bírni a rendszert. Az áttételmű kihajtása vastag, erős anyagból készül, erre csatlakozik a kar befogadó rendszere. A kart külön cserélni lehet, mert egy baleset során eltörhet, megsérülhet: ez esetben nem kell tehát kicserélni a komplett sorompót, melynek értéke többszöröse a karénak. A kar többféle hosszúságban kapható, általában 2,5; 4; 5; 6; 7 m hosszúságban.

Az átjárható szélesség lefedése érdekében a sorompókart meghosszabbítani nem szabad, telepítés esetén inkább válaszszunk egy hosszabb karra vonatkozó házat, és az ahhoz tartozó kart vágjuk méretre. Alacsony bejáratú alagsori parkolók esetén is van mód sorompó telepítésére: ha a kis belmagasság miatt nem lehet egyben felnyitni a kart, akkor rendelkezésre áll olyan mechanika, amely a karban helyezkedik el, és az emeléskor félbehajtja azt, tehát a kar megtörik, és elfér a plafon alatt.

A sorompók karját 5 m felett meg kell támasztani: ehhez egy villás támasztékot kell a másik oldalra tenni, nyugalmi helyzetben a kar vége erre támaszkodik, a fogaskerekek nem feszülnek feleslegesen a mechanikában. Ha nem lehet megoldani a támaszt – például két, egymással szemben elhelyezett sorompó esetén –, akkor a kar végére is kerülhet egy csuklóval rendelkező támaszték, amelyet emeléskor a kar visz magával, ezáltal az úttest szabadon marad. Mivel a kar nincs kiegyensúlyozva, ennek megoldására is figyelmet kell fordítani. Ennek a problémának a megoldására a házban rugókat alkalmaznak: a rugó felhúzódik, amikor a kar leereszkedik, és összehúzódik, amikor a kar felemelkedik. A rugót a ház elrejti, nem látszik kívülről semmi.

A sorompót esztétikailag szebbé teszi a karon elhelyezkedő gumiszegély, mely még védelmet is nyújt, ha elakad a kar egy alatta maradt autóban. A karra lámpa is tehető, általában modern LED-es villogó, és fényvisszaverő matricával is felszerelhetik, ezáltal észlelhetősége jelentősen emelkedik az autósok számára. Ha további védelmet szeretnénk, akkor a karra ún. szakáll is tehető: ez a kar alatt belóg az üres térbe, és megakadályozza a sorompó kar alatti átbújást. Felnyitáskor a szakáll lemezei összecsukódnak és egymás mellé rendeződnek, megkönnyítve az áthaladást.

A motort azonban vezérelni kell. Általában a sorompó házában helyezkedik el a motor vezérlő elektronikája is. Az elektronika több részből vagy modulból is állhat, a legfontosabb része a tápegység. A tápegység felel a motor teljesítményének leadásáért, az elektronika táplálásáért, és a kiegészítő biztonsági elemek tápellátásáért. A vezérlőelektronika egy processzort tartalmaz, mely a külső parancsoknak tesz eleget. A rendszert nyitás- és záráskontaktusokkal lehet vezérelni, a parancsokat felülbírálja a biztonsági bemenetek állapota. A biztonsági bemenetekre általában a sorompó vonalában elhelyezett fotocella kimenete csatlakozik, melynek egyszerű elve az, hogy ha annak vonalában valamilyen tárgy van, akkor addig a sorompó nem csukhat le. A fotocella helyett alkalmazható induktív hurok is, mely egy kis elektronikából és egy úttestbe ágyazott, néhány menetes tekercsből áll: a felé érkező gépjármű megváltoztatja a tekercs mágneses tulajdonságait, és a vezérlő elektronika ezt érzékelve kiadja a parancsot. Hátránya, hogy csak gépjárművek áthaladását érzékeli. Ezek a biztonsági eszközök akár fordítva is működhetnek, indíthatják a sorompót, például egy zsákgarázs kijáratánál.

Ha az úttest egyirányú, akkor forgalomirányító jelzőlámpa is felszerelhető az átjáróhoz. A lámpát a sorompó is vezérelheti, a zöld jelzés akkor világít, ha abban az irányban szabad az úttest. Erre szintén használható az induktív hurok vagy a fotocella, mint jeladó. Mint már említettem, a sorompók bemenetei kontaktusok, tehát bármilyen kapcsolóról, rádióvevőről és egyéb, pl. proxykártyás olvasóról vagy kaputelefonról is vezérelhetők. Nem szükséges bonyolult illesztő áramkör, mely soros kommunikációról vagy USB-portról vezérelné a sorompót. Néhány bemenet, típustól függően néhány lámpavezérlő kimenet, és a vezérlés működésre kész. A sorompó tápfeszültség-kimaradás esetén kikuplungolható, és a kar szabadon mozgatható: vannak típusok, melyek a beépített akkumulátorokkal áramszünet esetén is üzembiztosak maradnak.

Mit tegyünk akkor, ha elromlik a berendezés, és szervizelni szükséges, vagy újat kell telepíteni? A sorompónak biztos talapzaton kell állnia, általában egy vasbeton kockát kell létrehozni a talajba ágyazva. Meg kell határozni annak méretét, ez akár fél köbméter betont is jelenthet. A kar helyzetét általában mikrokapcsolók biztosítják, a kihajtási tengely végén több bütykös tárcsa is található, melyek egy-egy mikrokapcsolót billentenek át, ezzel a vezérlés mindig be tudja azonosítani a sorompókar helyzetét. A kiegyensúlyozást a rugók megfelelő feszítésével érjük el, általában addig kell húzni azokat, amíg a kar magától a talajhoz képest 45 fokos szöget be nem zár.

A sorompókar lágy mozgatása fontos dolog. A sorompókar hosszú és vékony, könnyen beleng, és rezonanciába is kerülhet. Rossz beállítás esetén feltépheti a házat a talajról, és könnyen balesetet okozhat. A lengést a minimálisra kell csökkenteni, ezt a beépített elektronika-motorsebesség, továbbá a gyorsulás paramétereinek vagy potenciométereinek beállításával – többszöri próbálkozás után – tudjuk elérni. Számos funkció elérhető, például az automatikus visszazárás, áthaladás-érzékelés utáni visszazárás stb.: ezt a megrendelővel előzetesen kell egyeztetnünk.

Ha egy baleset során letörik a sorompó karja, csakis felnyitott helyzetben próbáljuk meg szabadon futóvá tenni, ugyanis a felhúzott rugó összehúzódáskor komoly sérüléseket, balesetet tud okozni, akár szét is robbanhat a gyors helyzetváltozáskor. Sajnos a felhúzott rugó erősen feszíti a mechanika fogaskerekeit. A szabadon futáshoz ki kell kötni a vezérlőből a motort, és azt külső tápforrásról kell elindítani; ez sajnos nem egyszerű feladat, mert a beragadt rendszert nem biztos, hogy a motor meg tudja mozdítani. Próbálkozhatunk még azzal, hogy a rugót fellazítjuk, ügyeljünk arra, hogy a menetes felhúzó szár csavaranyája ne fusson le a menetről.

Ha az áttételmű hibásodik meg, akkor a helyszínen ne álljunk neki a szerelésnek, forduljunk inkább a szakszervizhez. A sorompók egyszerű felépítésük és üzemeltetésük miatt nagyon népszerűek. Olcsó és gazdaságos az üzemeltetésük, teljes mértékben gondozásmentesek, egyszerűen oldják meg az autók forgalomirányítását, és baleset esetén sem okoznak nagy kárt.


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem