Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Szerelők közelről

Szabálytalan villamosenergia-vételezés?

2003/7-8. lapszám | netadmin |  4867 |

Figylem! Ez a cikk 21 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Szabálytalan villamosenergia-vételezés? A villamos energia értékesítésénél, vásárlásánál és felhasználásánál sok furcsa esettel találkozik a szakmában járatos szakember. A villamosenergia-termelő és -szolgáltató abban érdekelt, hogy a villamos en...

Szabálytalan villamosenergia-vételezés?

A villamos energia értékesítésénél, vásárlásánál és felhasználásánál sok furcsa esettel találkozik a szakmában járatos szakember. A villamosenergia-termelő és -szolgáltató abban érdekelt, hogy a villamos energiát a lehető legkisebb veszteséggel és a lehető legnagyobb haszonnal úgy értékesítse, hogy közben a vevő elégedett legyen. A vevő abban érdekelt, hogy olcsón, folyamatosan jó minőségű villamos energiát kapjon a pénzéért. Ebben a kereskedelmi folyamatban a termelő és a szolgáltató képviselője személyesen nincs jelen a fogyasztás helyszínén mint eladó. A szolgáltató speciális kereskedelmi tevékenységét a villamosenergia vételezés időszakában létező műszaki színvonalú mérő- és csatlakozóberendezésen keresztül, a mindenkor érvényes jogszabályi előírások alapján végzi.
Amióta a villamos energia ára jelentősen megnőtt, a fogyasztók érdeklődése fokozódott az "olcsó villamos energia" szerzésének módszerei iránt. Tények igazolják, hogy sokan nem tudnak ellenállni a csábításnak, ezért a szolgáltatók határozott, kemény ellenőrző, felderítő módszereket dolgoztak ki és alkalmaznak.

Ilyen körülmények mellett is előadódhatnak furcsa, problémás, ellentmondásos esetek. Fogyasztói megkeresések és egyéb beszélgetésekből szerzett információk alapján, földrajzi helyektől függetlenül azonosságokat állapítottam meg a fogyasztói vételezésekkel és a szolgáltatói ellenőrzéssel kapcsolatban.
Tanulságként rövidítve ismertetek egy ebbe a kategóriába tartozó konkrét esetet, az érintett család megnevezése nélkül.
Egyik téli nap délután a család asszonya a dűlőút melletti lakásának kapujához ért, amikor megállt mellette az áramszolgáltató gépkocsija. Két úr szállt ki az autóból, köszöntek és udvariasan közölték, hogy fogyasztásmérő-ellenőrzés lesz. Az asszony megkérdezte tőlük, hogy mi a probléma. Az urak be sem mutatkoztak, megkérdezték, hogy hol van a villanyóra. Az asszony megmutatta és kinyitotta a villanyóra szekrényt.
Az egyik úr felállt a mérőszekrény előtti asztalra, s megnézte az órát. Ekkor kérték az asszonyt, hogy hozzon ki egy számlát, aki bement a lakásba, megkereste és kihozta a számlát. A földön álló úr megnézte a számlát, s közölte a másikkal, hogy hagyjad, nagy öszszeg van a számlán. A másik erre azt felelte, hogy akkor is leszereli az órát. Az urak ezután ismét beküldték az asszonyt a személyi igazolványáért. Az asszony az igazolvánnyal megjelent, amikor az órát leszerelő úr a leszerelt órát erővel kezdte rázni, és mutatta, hogy valami idegen anyag van benne.

Az asszony erre azt mondta, hogy egy pici fekete valamit ő is lát. Ekkor az urak azt mondták, hogy a villanyóra meg van rongálva, amit nem szerelnek vissza, azt el kell vinni. Megkérdezték, hogy vállalják-e az új villanyóra kifizetését, mert a vizsgálat kifizetéséig nem lesz áramuk. Az asszony közölte, hogy nem tud olyanról, hogy valaki az órához hozzányúlt volna. Az órát leszerelő úr, az órát tovább rázta, és közölte, hogy az óraüveg is be van nyomódva, ezt azzal bizonyították, hogy a bemutatott számlát bedugták az üveg alá. Az asszony súlyos beteg családtagjaira való tekintettel vállalta a mérőcsere költségét.
Ezután az urak összeírták a lakásban lévő fogyasztói készülékeket és berendezéseket. Jegyzőkönyvet vettek fel. A jegyzőkönyvet az asszony aláírta. A jegyzőkönyv végén az aláírás feletti részben a következő szöveg olvasható: "A fogyasztó az ellenőrzés folyamán végig jelen volt, kifogást nem emel az ellenőrzés elvégzésével kapcsolatban."
Mindezek után az áramszolgáltatónál az asszony jelenlé-tében meghallgatták a családfőt is, aki kijelentette, hogy a villanyórához nem nyúltak hozzá. Az asszony itt közölte, hogy a számla és a személyi igazolvány megkeresésének ideje alatt magukra hagyta az ellenőröket. Ezt a körülményt az áramszolgáltató nem vette figyelembe.
Ezt követően az áramszolgáltató közel 1.2 millió forint összegű számlát állított ki. Az ügyben peres eljárás folyik. A peres eljárás fogyasztó számára kedvező kimenetele szinte esélytelen. A fogyasztó nem tudja bizonyítani az általa leírtakat és elmondottakat. Megjegyzem, hogy a fogyasztó villamosenergia-fogyasztásai a jegyzőkönyv felvétele előtti és az azt követő időszakban is jelentősen meghaladják az átalagos család fogyasztását és az ennek megfelelő számla összegét, és a fogyasztás nem változott!
A rendelkezésemre álló dokumentumok alapján megállapítható, hogy az áramszolgáltató a jogszabályoknak megfelelően járt el. Ugyanakkor elgondolkodhatunk azon, hogy az ügyben közvetlenül érintettek - az áramszolgáltató döntéshozói, az ellenőrök és a fogyasztó - minden lehetséges szempontból körültekintően, helyesen jártak-e el. Valójában kinek van igaza? F.I.