Szabálytalan villamosenergia-vételezés?
2003/7-8. lapszám | netadmin | 4867 |
Figylem! Ez a cikk 21 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
Szabálytalan villamosenergia-vételezés? A villamos energia értékesítésénél, vásárlásánál és felhasználásánál sok furcsa esettel találkozik a szakmában járatos szakember. A villamosenergia-termelő és -szolgáltató abban érdekelt, hogy a villamos en...
A villamos energia értékesítésénél, vásárlásánál és felhasználásánál sok furcsa
esettel találkozik a szakmában járatos szakember. A villamosenergia-termelő és
-szolgáltató abban érdekelt, hogy a villamos energiát a lehető legkisebb veszteséggel
és a lehető legnagyobb haszonnal úgy értékesítse, hogy közben a vevő elégedett
legyen. A vevő abban érdekelt, hogy olcsón, folyamatosan jó minőségű villamos
energiát kapjon a pénzéért. Ebben a kereskedelmi folyamatban a termelő és a szolgáltató
képviselője személyesen nincs jelen a fogyasztás helyszínén mint eladó. A szolgáltató
speciális kereskedelmi tevékenységét a villamosenergia vételezés időszakában
létező műszaki színvonalú mérő- és csatlakozóberendezésen keresztül, a mindenkor
érvényes jogszabályi előírások alapján végzi.
Amióta a villamos energia ára jelentősen megnőtt, a fogyasztók érdeklődése fokozódott
az "olcsó villamos energia" szerzésének módszerei iránt. Tények igazolják, hogy
sokan nem tudnak ellenállni a csábításnak, ezért a szolgáltatók határozott, kemény
ellenőrző, felderítő módszereket dolgoztak ki és alkalmaznak.
Ilyen körülmények mellett is előadódhatnak furcsa, problémás, ellentmondásos
esetek. Fogyasztói megkeresések és egyéb beszélgetésekből szerzett információk
alapján, földrajzi helyektől függetlenül azonosságokat állapítottam meg a fogyasztói
vételezésekkel és a szolgáltatói ellenőrzéssel kapcsolatban.
Tanulságként rövidítve ismertetek egy ebbe a kategóriába tartozó konkrét esetet,
az érintett család megnevezése nélkül.
Egyik téli nap délután a család asszonya a dűlőút melletti lakásának kapujához
ért, amikor megállt mellette az áramszolgáltató gépkocsija. Két úr szállt ki
az autóból, köszöntek és udvariasan közölték, hogy fogyasztásmérő-ellenőrzés
lesz. Az asszony megkérdezte tőlük, hogy mi a probléma. Az urak be sem mutatkoztak,
megkérdezték, hogy hol van a villanyóra. Az asszony megmutatta és kinyitotta
a villanyóra szekrényt.
Az egyik úr felállt a mérőszekrény előtti asztalra, s megnézte az órát. Ekkor
kérték az asszonyt, hogy hozzon ki egy számlát, aki bement a lakásba, megkereste
és kihozta a számlát. A földön álló úr megnézte a számlát, s közölte a másikkal,
hogy hagyjad, nagy öszszeg van a számlán. A másik erre azt felelte, hogy akkor
is leszereli az órát. Az urak ezután ismét beküldték az asszonyt a személyi igazolványáért.
Az asszony az igazolvánnyal megjelent, amikor az órát leszerelő úr a leszerelt
órát erővel kezdte rázni, és mutatta, hogy valami idegen anyag van benne.
Az asszony erre azt mondta, hogy egy pici fekete valamit ő is lát. Ekkor az urak
azt mondták, hogy a villanyóra meg van rongálva, amit nem szerelnek vissza, azt
el kell vinni. Megkérdezték, hogy vállalják-e az új villanyóra kifizetését, mert
a vizsgálat kifizetéséig nem lesz áramuk. Az asszony közölte, hogy nem tud olyanról,
hogy valaki az órához hozzányúlt volna. Az órát leszerelő úr, az órát tovább
rázta, és közölte, hogy az óraüveg is be van nyomódva, ezt azzal bizonyították,
hogy a bemutatott számlát bedugták az üveg alá. Az asszony súlyos beteg családtagjaira
való tekintettel vállalta a mérőcsere költségét.
Ezután az urak összeírták a lakásban lévő fogyasztói készülékeket és berendezéseket.
Jegyzőkönyvet vettek fel. A jegyzőkönyvet az asszony aláírta. A jegyzőkönyv végén
az aláírás feletti részben a következő szöveg olvasható: "A fogyasztó az ellenőrzés
folyamán végig jelen volt, kifogást nem emel az ellenőrzés elvégzésével kapcsolatban."
Mindezek után az áramszolgáltatónál az asszony jelenlé-tében meghallgatták a
családfőt is, aki kijelentette, hogy a villanyórához nem nyúltak hozzá. Az asszony
itt közölte, hogy a számla és a személyi igazolvány megkeresésének ideje alatt
magukra hagyta az ellenőröket. Ezt a körülményt az áramszolgáltató nem vette
figyelembe.
Ezt követően az áramszolgáltató közel 1.2 millió forint összegű számlát állított
ki. Az ügyben peres eljárás folyik. A peres eljárás fogyasztó számára kedvező
kimenetele szinte esélytelen. A fogyasztó nem tudja bizonyítani az általa leírtakat
és elmondottakat. Megjegyzem, hogy a fogyasztó villamosenergia-fogyasztásai a
jegyzőkönyv felvétele előtti és az azt követő időszakban is jelentősen meghaladják
az átalagos család fogyasztását és az ennek megfelelő számla összegét, és a fogyasztás
nem változott!
A rendelkezésemre álló dokumentumok alapján megállapítható, hogy az áramszolgáltató
a jogszabályoknak megfelelően járt el. Ugyanakkor elgondolkodhatunk azon, hogy
az ügyben közvetlenül érintettek - az áramszolgáltató döntéshozói, az ellenőrök
és a fogyasztó - minden lehetséges szempontból körültekintően, helyesen jártak-e
el. Valójában kinek van igaza? F.I.