Barion Pixel

Villanyszerelők Lapja

Kapumozgatás, szárnyas-kapuk

2003/4. lapszám | Szeles Gábor |  4189 |

Figylem! Ez a cikk 22 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Az előzőekben megismerkedtünk a kapumozgatás általános témakörével, valamint a tolókapuk mozgatásával részletesebben. Ebben a cikkben szeretnék segítséget nyújtani a szárnyas-kapuk automatizálásában! A szárnyas-kapuknál sokkal több tényezőt kell figy...

Az előzőekben megismerkedtünk a kapumozgatás általános témakörével, valamint a tolókapuk mozgatásával részletesebben. Ebben a cikkben szeretnék segítséget nyújtani a szárnyas-kapuk automatizálásában! A szárnyas-kapuknál sokkal több tényezőt kell figyelembe venni, mint a tolókapuknál. A lényeges szempontok a következők: egy- vagy kétszárnyú, a kapuszárny mérete, a kapuszárny felfogatási pontja a tartóoszlopra, mekkora nyílásszög alatt dolgozzon, a kapuszárny munkairánya, az igénybevétel gyakorisága, a kapuszárny tömörsége, különleges igények (pl.: ne látszódjon a mozgatómechanika és a motor).

A kapuszárny mérete megmutatja, hogy milyen löketű motorokat használjunk. A lökethossz az a szakasz, amit a motor a két végállása között megtesz. A motorok lökethosszát mindig mm-ben adják meg. Ezért a továbbiakban a motorok tekintetében ezt használjuk. A különböző lökethosszakra azért van szükség, hogy a kapu méretéhez tudjuk igazítani a nyitási sebességet. A nyitási sebességtől függ a kapu szögsebessége. A szögsebesség pedig meghatározza a kapuszárnyak külső élén adódó kerületi sebességet. Ez nagyon lényeges, mert ez a kerületi sebesség nem lépheti túl a 12 mm/sec-t. A motoroknál általában megadják 95°-ra az S értéket, mely másodpercekben jelzi a nyitási időt. Ezek az értékek egy olyan átlagos kerületi sebesség figyelembe vételével vannak kiszámolva, amely nem haladja meg a 12 mm/sec-ot.

Ha csökkenteni kell az átlagos kerületi sebességet, akkor hosszabb karú motort kell választani, és az ahhoz tartozó A és B méreteket meg kell változtatni. Ha növelni akarja az átlagos kerületi sebességet, akkor rövidebb karú motort kell választani, és csökkenteni kell vagy az A, vagy a B, vagy mindkét távolság értékét. A gyakorlat azt mutatja, hogy egy családi háznál 1,5…2 m-es kapuszárnyakhoz 300-as löketű, 2…2,5 m-es kapuszárnyakhoz 400-as, 2,5…3 m-es szárnyakhoz 500-as löketű csavarorsós motorokat használunk. A csavarorsós motorokat óránként néhány nyitásra méretezik, ami elegendő egy családi háznál.

Természetesen mindez csak akkor igaz, ha ideálisak a körülmények. És itt kezdődnek a problémák. Az ideális az, ha adott a kb 30 cm×30 cm-es kapuoszlop és a kapu a közepére van szerelve. A és B méretek kijelölik a motor forgáspontjának helyét a kapuhoz viszonyítva. Az FM jelű pontokban ütközőket kell elhelyezni, hogy a zárás és a nyitás végén a kapu mozgásának megállítását ne az orsó felütközése végezze! Gyakran el szokták felejteni, pedig fontos a jó működés érdekében!

Az igénybevétel gyakoriságát tekintve az egyenáramú 12 V-os orsósmotorok jobbak, kisebb a hőterhelésük. Óránként kb. 20 munkaciklussal lehet számolni. A kapu mérete viszont meghatározó. 55…60 wattos motort ne tegyünk fel, 2 méternél szélesebb kapuszárnyra. Közepes igénybevételhez javaslom, pl.: 10…15 lakásos társasházakhoz. Ha ezeket betartjuk, nagyon hosszú életűek lesznek a motorok. Óriási előnyük ezeknek a motoroknak, hogy 12 V DC-ről működnek. Megfelelő vezérlés és akkumulátor kiválasztásával, 1…2 órára gyakorlatilag szünetmentessé tehető az áramellátás tekintetében. Ez pedig nagyon lényeges szempont egy társasháznál.

Nagyon jól alkalmazható olyan helyen, ahol nincs 230 V-os hálózati feszültség, de van 12 V-os aggregátor. Ipari jellegű igénybevételhez használják az olaj-hidraulikus motorokat. Ezek a motorok robusztus kivitelűek, felépítésükből adódóan folyamatos munkára készülnek. Óránként 35…45 munkaciklust képesek elvégezni.

Ha az alkalmazott vezérlés alkalmas a lassítási funkcióra, akkor a névleges maximális kapuszárny méretnél nagyobb kapuszárnyat is képes mozgatni. Olyan erős! A lassításra azért van szükség, hogy a szögsebesség ne lépje túl a megengedettet. A gyárkapuk lehetnek rácsozottak és tömör borításúak is. Képzeljünk el egy 4 méter széles, 3 méter magas, lemez borítású kapuszárnyat. A legkisebb szellőben is igen nagy erők ébredhetnek ekkora felületen. Olyan, mint egy vitorla. Igen körültekintően kell kiválasztani a motort. Éppen ezért ezek a motorok készülnek önzáró, nem önzáró, valamint szélálló kivitelben is. Amikor ilyet szerelünk, és nem az önzáró motort alkalmazzuk, jócskán rá kell hagyni a működési időre. Különben, ha van egy kis légmozgás, nem fogja végigvinni a munkaciklust.

Időnként előfordul, hogy a kapuszárny túlságosan mélyen van felszerelve a kapuoszlopra. Ez az eset, amikor az a bizonyos D távolság meghaladja a táblázatban lévő 200 mm-t. Ameddig nem haladja meg a 350…400 mm-t, tudjuk alkalmazni a csuklókaros motort. Amikor ilyen motort szerelünk, tartsuk szem előtt, hogy magán a motoron van végállás kapcsoló, amit be kell állítani a kapu nyílásszögének megfelelően. A munkaciklusok gyakorisága megegyezik a csavarorsós 230 V AC-os motorokéval. Családi házaknál lévő mélyen ülő, könnyű kapuknál nagy segítséget jelent.

Ritkán adódik olyan szituáció is, hogy díszes kovácsoltvas kaput kell automatizálni. Ilyenkor általában semmi sem látszódhat a motorból és a mechanikából. Erre találták ki a földbe rejtett motorokat. Ezek lehetnek láncosak és olaj-hidraulikusak. Ennek a telepítése igen körülményes, mert a kész kapu alá kell szerelni. Egy motor két fő részből áll. Le kell ásni, és be kell betonozni a forgásátviteli dobozt, majd egy pár nap múlva lehet beletenni a motort.

Gondoskodni kell a fogásátviteli doboz víz-elvezetéséről is. Ez után még hozzá kell hegeszteni a kapu alját a mechanikához úgy, hogy tengelyben és vízszintben legyen. A láncos kivitelt ritkább, míg az olaj-hidraulikust gyakoribb igénybevételhez javaslom.

A motorokhoz - ha nem szettben vásároljuk - célszerű olyan vezérlést választani, ami ügyfelünk igényeit maximálisan ki tudja elégíteni. Először is le kell tisztázni, hogy milyen funkciókra van szüksége. Gondolok itt: gyalogos bejáró, elektromos zár vezérlés, kerti lámpa kapcsoló. Meg kell tudni, hogy kell-e távvezérlő, és ha igen, mennyi. Sokszor kételkednek az ügyfelek a motorok mechanikai szilárdságában, és kérik az elektromos zárat is. Hozzá kell tennem, hogy minél hosszabb egy kapuszárny, annál inkább javaslom én is az elektromos zárat. Az olaj-hidraulikus motoroknál minden esetben szereljünk fel, mert így a szelepeket megvédjük a fölösleges terheléstől.

A vezérlések programozásával kapcsolatban annyi az eltérés a tolókapuétól, hogy nem használunk végállás-bemeneteket, viszont két motort kell vezérelni. A vezérlések tanításánál, ha impulzusokkal tanítunk: az első impulzusra elkezdi az első motor a nyitást, amit általában 2 másodperc múlva követ a kettes motor (magától), a második impulzusra lassít, a harmadikra megáll, elkezdődik a szünetidő mérése, a negyedikre elkezdi a kettes motor a csukást, az ötödikre elkezdi az egyes motor a csukást. Ezzel általában kész is van. Így be tudjuk állítani a két kapu közötti fáziskésést annak érdekében, hogy ne akadjanak össze. A biztos működés érdekében stopperral mérjük az időket, majd ha végeztünk a tanítással, kezdjük újra, de kioldott kuplunggal! - Természetesen csak akkor célszerű ezt megismételni, ha kuplungos motorokat szereltünk fel. Tehát kioldott kuplungok mellett megismételjük a tanítást oly módon, hogy a mért időknél 2…3 másodperccel többet tanítunk meg a vezérlésnek. Ezzel elérjük, hogy a kapu feszesen fog állni, nem lesz holtjátéka becsukott állapotban. A motor, amikor bezárja a kaput, nekinyomja az ütközőnek, és csak ez után 2…3 másodperccel fog lekapcsolni. Ehhez viszont be kell előzőleg állítani a nyomatékot annyira, hogy egy kézzel könnyedén meg lehessen állítani a kapu mozgását! Így a 2…3 másodperces "erőltetés" nem tesz kárt a motorban sem és a kapuban sem. Amikor végeztünk a tanítással, vissza kell kapcsolni a kuplungot!

Menürendszeres vezérléseknél szintén ráhagyhatunk 1…2 másodpercet a programidőkre! Igyekeztem részletesen megtárgyalni a kapumozgatásokat, de ha kérdése van, várom! Jó munkát!