Mire jó üzletileg a Facebook?
2012/5. lapszám | Komáromi Zsombor | 4087 |
Figylem! Ez a cikk 12 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
Ha a közösségi oldalak üzleti felhasználásáról beszélünk, akkor a Facebook messze lekörözi minden konkurensét. Magyarországon 2010 végén érte el a Facebook-tagság a kritikus tömeget: az internetezők több mint fele fent volt a Facebook-on. Az emberek sorra otthagyták az IWIW-et és más közösségi oldalakat, és mind a Facebook-ra tódultak. 2011 elején már 3 millió magyarnak volt Facebook-fiókja.
Vannak, akik idegenkednek a Facebook-tól, mert „mindenki mindent tudni fog” róluk. Ennek van is alapja. Hallottam olyan történetet, hogy az APEH azért rángatott be valakit a jövedelembevallása felülvizsgálatára, mert bár minimálbérrel volt bejelentve, a Facebook- fiókja az egyiptomi és thaiföldi utazásának fotóival volt tele. A Facebook-on csak azokat az információkat találják meg Önről, amit oda feltesz.
Ha kompromittáló adatok kerülnek fel oda, arról csak Ön tehet. Egyébként a Facebook-fiók adatvédelmi részében beállíthatja, hogy ki mit lásson az Ön adataiból. Élesen meg kell különböztetni a személyekhez és a cégekhez kötődő Facebook oldalakat. Ahhoz, hogy cégének legyen Facebook oldala, nem szükséges, hogy az Ön személyes adatai nyilvánosságra kerüljenek. A kettőnek semmi köze egymáshoz. A tapasztalat azonban az, hogy mivel a Facebook közösségi oldal, akkor tudja cégét hatásosan megjeleníteni, ha abba saját személyiségét is beleépíti. Meg kell találni azt az egészséges egyensúlyt, hogy mit mutat meg magáról és üzletéről, és mit nem.
Mutasd, ki vagy!
A Facebook-fiók indításánál feltölthet magáról egy képet, amely a fiókjában megjelenik. Ezt a fotót a Facebook-tagok hihetetlen leleményességgel választják meg. Van, aki a kedvenc háziállatának képét teszi fel, van, aki az esküvői képét, van, aki olyan csoportképet, amin vagy tízen vannak. Van, aki nem is ad meg fotót. Gondoljon bele azonban, hogy hogyan fogják megtalálni Önt az ismerősei.
Kovács Lászlóból és Németh Istvánból elég sok van, egy puszta név alapján nem lehet eldönteni, hogy kiről van szó. De a kutyája képe alapján sem. A legtöbb ember névről nem, csak arcról emlékszik régebbi ismerőseire. Az sem mindegy, milyen képet tölt fel magáról. Ez még magánemberként is fontos, de ha üzleti oldalt indít, még lényegesebb, hogy megnyerő, előnyös fotót töltsön fel, amin csak Ön látszik, senki más. Az sem mindegy, hogy milyen Facebook-fiókot hoz létre. Erre azonban többféle lehetősége is van.
Milyen Facebook- fiókot hozzak létre?
A Facebook-on kétféle módon jelenítheti meg Önmagát vagy vállalkozását. Először mindenképpen személyként kell magát regisztrálnia. A személyként való regisztráció azt jelenti, hogy meg kell adnia a pontos nevét és e-mail címét. Így jön létre a Facebook-fiók. A fiókba belépve számos személyes adatot megadhat:
- munkahely,
- családi állapot,
- elérhetőségek (honlap, telefon stb.),
- iskolák,
- filozófia (vallási nézetek),
- kedvenc sport,
- művészeti érdeklődés stb.
Ha már van személyes Facebook-fiókja, akkor létrehozhat üzleti oldalakat is.
A Facebook üzleti oldalakat indíthat:
- helyi üzletnek, városnak, közösségnek,
- cégnek, szervezetnek vagy intézménynek,
- márkának vagy terméknek,
- előadónak, zenekarnak vagy közismert személyiségnek,
- eseményeknek, közösségeknek.
Sokan személyes fiókként regisztrálnak üzleti vállalkozást. A személyes fiók és az üzleti oldal között az a legfontosabb különbség, hogy:
- a személyeknek ismerősei vannak,
- az üzleti oldalakat kedvelni lehet, tehát rajongói vannak.
Angolul a kedvel szó „like” (ejtsd: lájk), tehát ha valamit kedvelünk, akkor Facebook-kifejezéssel „lájkoljuk” azt. A lájkoláshoz az illető vállalkozás Facebook oldalán meg kell nyomnunk a „tetszik” gombot. A weboldalak népszerűsítéséhez a Face-book üzleti oldal előnyösebb. Így ugyanis elhelyezhet weboldalára egy Facebook-dobozt. A beépülő elemként megjelenő doboz megmutatja a weboldalán, hogy hány rajongója van, és beállítástól függően azt is, hogy a Facebook oldalára milyen tartalom került ki. A dobozon belül van egy „tetszik” gomb is, így aki erre kattint, az automatikusan rajongója lesz az adott weboldalnak.
Ez a rajongók gyűjtésének legegyszerűbb módszere. Saját honlapján – jellemzően az egyes cikkek végén – elhelyezhet Facebook megosztó gombot is. Ezt, ha egy látogatója megnyomja, akkor a weboldalon lévő cikk bevezetőjét megjeleníti saját Facebook üzenőfalán, így minden ismerőse látni fogja azt, ajánlva az Ön által közölt tartalmat másoknak is. A tapasztalat azonban az, hogy ha egy weboldalon nincs folyamatosan frissülő tartalom, nincs értelme a Facebook- kapcsolat létrehozásának.
Milyen üzleti lehetőségek vannak a Facebook-on?
A Facebook kiváló üzleti lehetőségeket kínál, legalábbis ezt mondja mindenki. Sokan azonban azt gondolják, elég, ha cégüket regisztrálják a Facebook-on, és majd jön a rajongók serege. A Facebook nem csodaszer, pont annyi haszna van, amennyit használja. Egy mobiltelefon fontos szerepet tölt be az üzleti életben, de hiába van telefonja, ha senkit nem hívja fel rajta, vagy ha nem érik el vele, mert nincs Önnél.
Hiába van Facebook oldala, ha nem tesz közzé rajta semmit. Pláne, ha még meg sem nézi. Haszna akkor lesz belőle, mikor saját maga is aktívan használni kezdi, vagyis megoszt rajta dolgokat másokkal. A Facebook legfontosabb üzleti funkciója, hogy helyettesítheti a hírlevelet. A Facebook térhódítása előtt, ha cége újdonságairól, új termékekről, akciókról akarta ügyfeleit értesíteni, meg kellett tőlük szereznie az e-mail címüket, és arra rendszeresen levelet küldeni. Az emberek azonban utálják megadni e-mail címüket, mert fuldoklanak a mindent elárasztó spam-tengerben. Ezért mindenki spamszűrőt használ, ami viszont a hírlevelek jó részét automatikusan kukázza. Ha azonban az üzleti híreit a Facebook oldalán teszi közzé, erről minden „rajongója” vagy ismerőse értesül.
Ehhez persze fontos, hogy legyenek „rajongói”, ismerősei. Ha azonban nem tesz közzé rendszeresen, legalább hetente új híreket, érdekességeket Facebook-fiókjában, akkor ne számítson sikerre. Még ha valaki a weboldalán járva lájkolja is az Ön Facebook oldalát, ez csak akkor generál forgalmat Önnek, ha fiókjába rendszeresen bejegyzéseket ír. Egy vidéki virágárus egy 3000 fős faluban például azzal futtatta fel a boltját, hogy a frissen érkező virágokról, az aznap kötött legszebb csokrokról minden nap fotókat készít. Ezekkel köszönti minden nap a névnaposokat, figyelmeztet az aktuális eseményekre (Valentin-nap, anyák napja, ballagás stb.).
Ezzel a módszerrel negyedév alatt közel 600 ismerőst gyűjtött össze, és elérte, hogy a virágboltról ismét mindenkinek ő, és ne a konkurense jusson eszébe. Ugyanígy lehet fotókat készíteni a munkája során talált elbaltázott villanyszerelési megoldásokról vagy a szakmához kapcsolódó érdekességekről. Készíthet rövid videót arról, hogyan kell egy dugaszolóaljzatot vagy egy villanykapcsolót kicserélni.
Elmagyarázhatja egy cikkben, hogyan lehet elkerülni az áramütést, és mi a teendő egy meghibásodás esetén. Az ilyen cikkeket, fotókat, videókat sokan kedvelik, és megosztják a Facebook-on. Szintén nem elhanyagolandó szempont, hogy – amennyiben azt engedélyezzük – maguk a követők is megoszthatnak érdekes tartalmakat az oldalunkon, így egy aktív réteg segítségével a profilunk nyújtotta tartalom tovább gyarapodhat. Hibát követ el, ha alábecsüli a Facebook jelentőségét, ám ugyanilyen hiba az is, ha valaki túlbecsüli a közösségi oldal fontosságát.
Villanyszerelők Lapja a Facebook-on
Természetesen a Villanyszerelők Lapja is megtalálható a népszerű közösségi oldalon. Az oldal létrehozásának számtalan indoka volt, amelyek közül a legjelentősebb éppen a havilapok szerkesztésének és megjelenésének sajátosságaiból fakad, ugyanis a hosszabb átfutási idők miatt a havonkénti megjelenésű kiadványok a napi aktualitásokra nem képesek megfelelően reagálni. Ha ma történik valami, amiről írni szeretnénk a lapban, az ideális esetben is csak hetek múlva kerül az olvasó elé.
A friss és aktuális hírek közreadásának legegyszerűbb és leggyorsabb módját kínálja a Facebook azzal, hogy a minket követő „rajongókat” azonnal el tudjuk érni. Természetesen ezt a funkciót a honlapunk is betölti, ám csak az olvasóink kis százaléka látogat el napi szinten a weboldalunkra, így az oda felkerülő hírekre és cikkekre is fel tudjuk hívni a figyelmet a Facebook-megosztás segítségével. A statisztikákból látjuk, hogy jelentős a Facebook-ról érkező látogatóink száma
Egyvalamit azonban mindenkinek tudomásul kell vennie, mégpedig hogy a Facebook felhasználói elsősorban kikapcsolódni, szórakozni szeretnének, így az érdekes, vicces tartalmakat keresik. Ha belegondolunk, számtalan olyan fotó és híranyag található meg az interneten, amely egy szakkiadvány tematikájába nem illik, ám a szakmához mégis szorosan kapcsolódik. Nos, ezen tartalmak közreadásának is ideális felülete a Facebook. A Villanyszerelők Lapja Facebook oldala a www.facebook.com/villanyszereloklapja címen érhető el, ahova minden olvasónkat szeretettel várjuk.
A Facebook csapda
A Facebook tagadhatatlanul népszerű, és emiatt egyre több cég öl komoly energiákat a közösségi stratégiájába. Vannak, akik már azt fontolgatják, hogy nem is indítanak önálló weboldalt, csak Facebook üzleti oldalt. Valóban megvalósítható, hogy egy cégnek ne legyen weboldala, csak Facebook-fiókja. A Facebook erejét azonban attól kapja, amit az emberek megosztanak egymással rajta.
Ez viszont az esetek 99%-ában nem a Facebook weboldalain van, hanem más honlapokon. Gondoljon bele egy pillanatra abba, mi történne, ha az internetről minden más eltűnne, és csak a Facebook maradna. Mit osztanának meg egymással az emberek? Hová lennének az érdekes cikkek, a blogbejegyzések, a videók? A Facebook az állandó változás világa. Az ide kikerülő bejegyzések könyörtelenül sodródnak lefelé az Ön üzenőfalán is, hogy aztán eltűnjenek a sok új információ temetőjében.
A Facebook az aktualitásról, az újdonságról szól. Ha azonban nincs meg emellett a weboldalak folyamatosan, mindenki számára elérhető alapja, akkor az egész értelmét veszti. A Facebook olyan tényező, amit Önnek is figyelembe kell vennie üzleti stratégiájának kialakításánál. Ugyanúgy, ahogy számolnia kell a Google, a YouTube, a blogok, a linkmegosztók, a fórumok és még sok-sok más tényező által nyújtott üzleti lehetőségekkel is.
Ugyanakkor vegye figyelembe, hogy a Facebook zárt közösség, ha ide készít fiókot, azt a Facebook-on kívül nehezen tudja megosztani másokkal. Vannak cégek, amelyeknek rengeteg Facebook-rajongójuk van, de weboldaluk sehol nincs a Google keresőlistáján és fordítva: vannak olyanok, amelyek első helyen jönnek egy Google-keresésnél egy kulcsszóra, de egyáltalán nincs Facebook-fiókjuk.
Mindkét cég elveszíti a lehetséges ügyfelei jelentős részét. A Google új látogatókat vonz, a Facebook pedig segít abban, hogy a rajongók újra és újra visszataláljanak az Ön weboldalára. Egyikről sem érdemes lemondani. A Facebook üzleti lehetőségei persze nem csak abban merülnek ki, hogy ismerőseit folyamatosan emlékeztetheti jelenlétére a napi bejegyzések által. A Facebook egy a Google rendszerétől alapvetően eltérő hirdetési rendszert is kínál, amely ideális azoknak az ügyfeleknek a megszerzésére, akik még nem keresik az Ön termékét vagy szolgáltatását.
Hogyan hirdethetek a Facebook-on?
Míg a Google felületén a céltudatosan keresők találhatják meg a weboldalát, addig a Facebook környezetében inkább a böngészők, a szórakozásból internetezők vannak túlnyomó többségben. A szörfözők körében hirdetni azonban nehéz, hiszen nincsenek olyan keresőszavaik, amelyek mutatnák, hogy a lehetséges ügyfeleiről van-e szó. A Facebook azonban éppen az ügyfelei szűrésében nyújt páratlan eszközt. A Facebook-on lehetősége van a felhasználók minden megadott adata alapján szűkíteni azoknak az embereknek a körét, akiknek egyáltalán megjelenik a hirdetése.
Lehetősége van beállítani az ügyfélkör nemét, végzettségét, életkorát (tól-ig), párkapcsolati típusát, lakhe- lyét. Amikor a szűrési szempontokat állítja, a Facebook azonnal azt is közli, körülbelül hány ember profiljában jelenne meg a hirdetése. A Facebook-hirdetés mutathat a saját weboldalára, de Facebook üzleti oldalra, csoportra vagy eseményre is. Lehetősége van hirdetése megjelenését szűkíteni kulcsszavak megadásával.
A Facebook a felhasználói profilban megadott adatok között nézi a kulcsszó előfordulását. Ha például olyan felhasználóknak akar hirdetni, akik érdeklődnek a gazdaság eseményei iránt, kiválaszthatja a HVG kulcsszót. A Facebook a hirdetése megjelenését így a HVG rajongói körére fogja szűkíteni. A hirdetés létrehozásánál megadhatja, hogy mennyit óhajt napi szinten elkölteni, illetve azt is, hogy mennyit hajlandó egy kattintásért fizetni.
A Facebook rendszere azt is mutatja, hogy a beírt ajánlat alapján nagyjából mennyi napi kattintásra számíthat. Választhat megjelenés-alapú hirdetést is, ilyenkor azt az összeget kell megadnia, amit azért fizetne, ha a hirdetése 1000 alkalommal megjelenne. Érdemes szem előtt tartania, hogy a Facebook-felhasználók maguk is befolyásolhatják, hogy milyen hirdetésekkel szeretnének találkozni. Ezért fontos az agresszív reklámok kerülése.
A Facebook-felhasználók kikapcsolhatnak egy-egy hirdetést. Ilyenkor a Facebook megkérdezi, hogy mi az oka, így szűrik a félrevezető hirdetéseket, illetve pontosítják a hirdetések elhelyezését. A felhasználók azt is jelezhetik, ha tetszik nekik az adott hirdetés, és hasonlókat szeretnének még látni. Mint láthatjuk, a Facebook esetében, akárcsak az üzleti életben is, a kulcsszó az aktivitás.